logo

Ako nakupovať bez zvyškov?

Podeľ sa týmto článkom s priateľmi

Riešite pri nákupe množstvá potravín, alebo skôr intuitívne beriete do košíka, čo vám napadne? Racionálnejšie nakupovanie potravín je podľa mňa celkom fajn trendom. U nás funguje nákup zoznamu potravín podľa jedálnička, či neísť nakupovať hladný 😀

Ak viem, čo idem variť, môžem kúpiť aj lacnejšie potraviny pred dátumom spotreby. Či s minimálnou trvanlivosťou? Aký je medzi tým vlastne rozdiel?

Dátum minimálnej trvanlivosti

  • je dátum, do ktorého si potravina pri správnom skladovaní uchováva svoje špecifické vlastnosti. Nájdete ich napríklad na sušených, mrazených, konzervovaných či iných trvanlivých potravinách. Potraviny po dátume minimálnej trvanlivosti možno bez problémov zjesť, ak sme ich skladovali tak, ako je uvedené na obale, ktorý nesmie byť poškodený. Po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti môžu potraviny zmeniť svoju chuť, vôňu či štruktúru. No ak je obal neporušený a potravina vonia aj chutí tak, ako by mala, jej konzumácia je stále bezpečná, a to aj niekoľko mesiacov po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti.

Dátum spotreby 

  • sa spravidla uvádza na čerstvých potravinách a na takých, ktoré sa rýchlo kazia. Potravinu po uplynutí dátumu „spotrebujte do“  by sme už nemali konzumovať. Chápem, že je nám niekedy ľúto vyhadzovať potraviny, ktoré ešte vyzerajú dobre. Konzumácia takýchto potravín však už nie je bezpečná, aj keď ste dodržali podmienky skladovania.

 Jesť otvorené trvanlivé potraviny po dátume minimálnej trvanlivosti je bezpečné, ak ich tepelne upravíme. Podľa mňa je však nejlepšie vyhnúť sa skladovaniu priveľkého množstva potravín.

Ak stíham, naplánujem jedálniček na celý týždeň. Zahrniem doňho suroviny, ktoré máme už doma, a doplním nákup tých, ktoré potrebujeme čerstvé, či tie, ktoré sa minuli. Vďaka nákupnému zoznamu sa mi celkom darí nenakúpiť zbytočne potraviny, ktoré nestihneme spotrebovať. Do zásoby si nakúpim len trvanlivé potraviny ako ryža, obilniny, cestoviny. Už si dávam pozor na múky, najmä špeciálne jednodruhové či bezlepkové, ktoré nepoužívam pri pečení veľmi často.

Aj keď najviac potravinového odpadu vzniká práve v domácnostiach, plytvanie potravinami vieme znižovať už pri samotnom nákupe. Príkladom je Tesco, ktoré ako prvý a jediný maloobchodník v Európe začala pred tromi rokmi zverejňovať dáta o potravinovom odpade, ktorý vzniká v prevádzkach. Podľa minuloročných údajov sa reťazcu na Slovensku podarilo znížiť objem vyhodených potravín v obchodoch až o 20 percent a ľuďom v núdzi darovať až 577 ton potravín. A dobrou správou je, že téme plytvania potravín venujeme stále viac priestoru. Myslím, že najlepšie je začať vždy od seba, a jedným z prvých krokov je aj sledovať etikety na potravinových produktoch a vedieť, čo jednotlivé dátumy na potravinách znamenajú.

Zaujíma vás téma varenia bez zvyškov? Možno sa vám bude páčiť aj môj starší článok:

Ako fungovať v kuchyni čo najefektívnejšie?

Ako to robíte vy? Napíšte mi do komentára, či radšej nakúpite dopredu na celý týždeň alebo zájdete do potravín častejšie na to najnutnejšie. A stáva sa vám, že nestihnete spotrebovať nakúpené potraviny?

Tento článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Tesco. 

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.